OPĆINSKI GRAĐANSKI SUD U _________
Mjesto i datum; ______________. g.
Pravna stvar
Tužitelj: ________________________________________
Tuženik: _______________________________________________
radi: ništavosti ugovora
o kreditu i javnobilježničkog akta
T U Ž B A
VPS: 300.000,00 kn 3x
Tužiteljica je lošeg imovnog stanja, blokiranih računa, bez
imovine, te bi platež troška postupka
predstavljalo otegotnu okolnost za svakodnevni život tužiteljice, pa se slijedom
istog traži oslobađanje od plateža troškova postupka, a sve sukladno odredbi
članka 172. Zakona o parničnom postupku.
Dokaz. Potvrda o oslobađanju od sudske pristojbe
I Tužiteljica je sa
tuženikom zaključila ugovor o kreditu i
to; Ugovor
o otplati kredita, broj računa: __________________, od ___________. godine na iznos
od _________ eur, uz kamatnu stopu od 10,13
% godišnje, uz ugovorenu zateznu kamatu (kamate na kamate) po stopi od 4%
godišnje, te 2% troškovi obrade kredita.
Ugovor o otplati kredita nije ovjeren kod javnog bilježnika, ni
solemniziran te u smislu odredbe Ovršnog zakona i Zakona o javnom bilježništvu
nema svojstvo ovršne isprave podobne za provedbu ovrhe nad novčanim sredstvima
i imovinom. Tužiteljica je ovjerila i
Suglasnost o zapljeni novčanih sredstava, kojom suglasnosti je dala pristanak
da se zapljene sva novčana sredstva na svim tekućim i žiro računima koje
tužiteljica ima kod poslovnih banaka ili pravnih osoba koje obavljaju poslove
platnog prometa, a da se zapljenjeni iznose prenesu u korist vjerovnika na
njegov račun i Suglasnost o zapljeni OV-______________ od ___________. godine
Dokaz; preslika ugovora
U svezi predmetnog tereta
I tuženik je pokrenuo ovršni postupak pod brojem OV____________ u kojem postupku
je kod FINE, Poslovnica ________, dostavio Suglasnost o zapljeni koji mu je
predala tužiteljica, te bez ikakve opomene i obavijesti Nalogom naložio FINI da
zaplijenjena sredstva prenesu na račun punomoćnika ovrhovoditelja. U očevidniku o
redoslijedu plaćanja koji je dana _________. izdala FINA evidentno je da se
ovrha provodi u korist Ovrhovoditelja H.Ž. Za,jednički odvjetnički ured R i H.Ž., IBAN: HRXXXXXXXXXXX – i to na temelju Ugovora o kreditu
sklopljenog između vjerovnika _________________, registrirana zadruga z
omejenim jamstvom, i dužnika ________________, i Suglasnosti o zapljeni
od ____________. godine u kojoj suglasnosti NIJE NAVEDENA ISPRAVA NA KOJU SE
SUGLASNOST ODNOSI I ODOBRENJE ZAPLJENE I
ISPLATE NOVČANIH SREDSTAVA. U navedenoj Suglasnosti o zapljeni broj OV ___________od ___________ godine nije
naznačen račun ovrhovoditelja, ni ovrhovoditelj, dok je u članku V. Suglasnosti
tek naznačeno da će se o svakoj eventualnoj nemogućnosti provedbe ovrhe obavijestiti
odvjetnički ured H.Ž. i R.Ž., odvjetnike iz Varaždina.
U ovršnom postupku broj
_________________očigledno se radi o nedostatku aktivne legitimacije
ovrhovoditelja obzirom da se ovrha provodi u korist „ovrhovoditelja“
Odvjetničkog ureda, ,
dok je u ugovor kao vjerovnik naznačena Posojilnica-Bank Zila.
Nadalje, tuženiku je rad
u financijskom poslovanju na području
Republike Hrvatske bio zabranjen zakonom obzirom da nije imao u skladu sa
Zakonom registriranu stranu podružnicu, odnosno nije imao potrebna dozvole za
financijsko poslovanje koje izdaje HNB i HANFA. Takvo nezakonito i nelegalno
poslovanje, suprotno zakonu Države u kojoj se isto provodi, temeljem odredbi
zakona RH i Ustava ne proizvodi nikakve pravne učinke, pa tako nelegalni i
nezakoniti akti ne mogu ni biti osnov za provedbu ovrhe, tim više, što u
ovršnoj ispravi nije naznačen ovrhovoditelj Odvjetnički ured H.Ž. – a u
čiju korist i na čiji račun se provodi zapljena i isplata sredstava.
II U
potvrdi izdanoj od strane austrijskog
tijela FMA tijela koje vrši nadzor austrijskog financijskog tržišta izdanoj dana 16. listopada 2013. g . jasno je iskazano da se na poslovanje
austrijskih kreditnih ustanova banaka na području Republike Hrvatske
primjenjuju odredbe zakona Republike Hrvatske.
Predmetni dopis bio je
upućen istom tijelu radi zadobijanja podataka u svezi poslovanja pravnih osoba
naziva Raiffeisenank i Raiffeisenlandsbank, uključujući i tuženika, naročito za
period prije stupanja Hrvatske u EU, odnosno i za 2005. godinu u vrijeme kada
su tužitelji i I tuženik zaključili označeni ugovor o davanju kredita. Za jednu od istih pravnih osoba dostavlja se i
očitovanje HNB-a u kojem se objašnjava način rada na području Republike
Hrvatske. Naime, za obavljanje djelatnosti u ovom slučaju davanja kredita
bankovne poslove potrebna je suglasnost, dozvola za rad izdana od HNB-a koja se
daje na temelju zahtjeva i rada određenog broja godina na području države iz
koje dolazi podnositelj zahtjeva. Kao konačnica predmetnog postupka prije samog
obavljanja djelatnosti potrebno je osnovati podružnicu.
Ukoliko se sagleda pravna
regulativa, potvrde HNB-a koje su se dostavile, te očitovanje austrijskog FMA-
daje se slijedeći zaključak;
Tuženik kao i pravne osobe/financijske ustanove
zajedničkog naziva Raiffeisenbank i Raiffeisenlandsbank u Republici Hrvatskoj
te Posojilnica trebale su poslovati,
obavljati djelatnost sukladno odredbama hrvatskih propisa, a što je u ovom
slučaju nadležna zakonska regulativa Zakon o bankama i Zakon o kreditnim
ustanovama, uz primjenu Zakona o deviznom poslovanju i Zakona o zabrani i
sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti. Budući da iste nisu
zadobile dozvolu niti su tražile dozvolu/suglasnost za obavljanje poslovanja
svoje djelatnosti u Republici Hrvatskoj, a sve kako bi mogle osnovati
podružnicu, iste su nesporno radile protuzakonito. Protuzakonitost, odnosno
postupanje suprotno odredbama zakona/propisa Republike Hrvatske uzrokuje
ništetnost samim time poništavanje predmetnih pravnih radnji, poslova ugovora, itd,
koje se prema sudskoj praksi, odlukama Ustavnog suda RH, ne samo da smatraju
neštetnima, već i nepostojećima, s obzirom na nedostatak pravnog legitimiteta
tuženika na području Republike Hrvatske.
Tuženik nije radio,
obavljao poslovnu djelatnost sukladno zakonima, te je uzrokovao ništetnost
ugovora i poslovanja.
Radi reguliranja
ništetnosti navedenog Ugovora donešen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o
potrošačkom kreditiranju koji je stupio na snagu dana 30. rujna 2015. godine, a
u svezi poduzimanja zakonskih mjera radi zaštite oštećenika (tužitelja) koji su
sudionici sklapanja ugovora o kreditu, ili ugovora o davanju kredita za što
davatelji kredita nisu na području Republike Hrvatske imali potrebna
ovlaštenja, Vlada je Saboru RH dala
slijedeći prijedlog, Klasa: 450-02/16-01/01, urbroja: 65-16-03, od 9.ožujka
2016. godine
„Vlada RH predlaže da Hrvatski
sabor donese zaključak kojim se zadužujeVladu Republike Hrvatske da zajedno s
Hrvatskom narodnom bankom i mjerodavnim tijelima
uprave poduzme sve pravne mjere iz
svog djelokruga da se onemogući ilegalno
djelovanje stranih pravnih osoba na teritoriju Republike Hrvatske te da
se onemogući
provođenje ovrha na nekretninama i
deložacija, odnosno da bez odgađanja donese odluku
kojom se obustavlja provođenje ovrha
i deložacija od strane austrijskih banaka Raiffeisen grupe nad nekretninama
građana – korisnika spornih kredita, do okončanja istražnih radnji i sudskih
postupaka pokrenutih na temelju privatnih tužbi građana i utvrđivanja
zakonitosti financijskog posredovanja, poslovanja i kreditnih odnosa, a u svrhu
zaštite hrvatskih građana i utvrđivanja kaznene odgovornosti sudionika u ovim
pravnim poslovima.“
Tužitelj je zatražio
usmeno zasebno od Hrvatske narodne banke potvrdu o tome je li tuženik imao valjanu
dozvolu za obavljanje djelatnosti u Republici Hrvatskoj, odnosno je li isti
ovlašten od strane Hrvatske narodne banke za obavljanje svoje djelatnosti na
području RH. Tužitelj je u posjedu potvrde koja je zatražena za druge ugovornike ugovora
sa tuženikom, temeljem koje se izvješćuje od strane Hrvatske narodne banke da
Hrvatska narodna banka nije dala ovlaštenje tuženiku da obavlja djelatnost
kreditnog poslovanja, niti je isti tuženik tražio naknadno istu suglasnost,
radi čega je o ništetnosti ugovora
sklopljenih sa pravnim ili fizičkim osobama koje nisu imale potrebna ovlaštenja
za financijsko poslovanje na području RH već riješeno Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o
potrošačkom kreditiranju, ali i drugim aktima.
Sporni ugovor prividan je
ugovor koji između stranaka nije niti nastao. Prividan ugovor ne bi smio
proizvoditi nikakve pravne učinke. Tužiteljica nikada nije kontaktirala ni na
koji način tuženika, nije sklopila s tuženikom ugovor o otplati kredita, niti je tuženik isplatio
sredstva naznačena u ugovoru.
Tuženik je kontinuirano duži niz godina i davao
kredite te obavljao kreditne poslove na području Republike Hrvatske. Naime,
tuženik je organizirano putem mreže posrednika vršio davanje kredita i samim
time kreditno poslovanje kao banka na području Republike Hrvatske. Dakle,
organizirano vršio prodaju svojih proizvoda, nudeći ih, te potom sklapao
poslove kredita na području Republike Hrvatske.
Dakle, ugovor ima sve
elemente koji određuju da je predmetni ugovor sklopljen na području Republike
Hrvatske i da se na predmetni ugovor u cijelosti primjenjuju odredbe hrvatskog
zakonodavstva. Cjelokupni postupak za dobijanja kredita od dogovora,
posredovanja, ovjere i drugog vršio se na području Republike Hrvatske, pa je
samim time i posao/djelatnost bankovnog kreditiranja vršen na području
Republike Hrvatske. Tuženik je dakle obavljao POSLOVNU DJELATNOST NA PODRUČJU REPUBLIKE HRVATSKE I TO POSLOVNU
DJELATNOST IZ DOMENE FINANCIJSKIH/BANKOVNIH POSLOVA, DAVANJA KREDITA.
Dakle, na predmetni posao
primjenjuju se i odredbe hrvatskog zakonodavstva
koje određuju valjanost ovakovog pravnog posla, ugovora o kreditu,
javnobilježničkog akta i priloga. Sukladno Lex specialis određivati će se i
mogućost davanja kredita nekoj pravnoj osobi u ovom slučaju tuženika.
Predmetno definiranje
obavljanja poslova banke određene su člankom 4. i 5. Zakona o bankama i to na
način kako se navodi u nastavku:
Bankovne usluge može
pružati;
1)
banka
koja od Hrvatske narodne banke dobije odobrenje za pružanje tih usluga,
2)
banka
države članice Europske unije iz članka 13. stavka 1. ovog Zakona koja u skladu
s ovim Zakonom osnuje podružnicu na području Republike Hrvatske ili koja je u
skladu s ovim Zakonom ovlaštena neposredno pružati bankovne usluge na području
Republike Hrvatske,
3)
podružnica
strane banke iz članka 13. stavka 2. ovog Zakona koja od Hrvatske narodne banke
dobije odobrenje za pružanje tih usluga na području Republike Hrvatske,
4)
štedna
banka koja od Hrvatske narodne banke dobije odobrenje za pružanje tih usluga
Bankovne usluge su
primanje novčanih depozita i odobravanje kredita i drugih plasmana iz tih
sredtava u svoje ime i za svoj račun, kao i izdavanje sredstava plaćanja u
obliku elektronskog novca.
Bankovne usluge smiju
pružati samo osobe koje su prije navedene i koje imaju dozvolu Hrvatske narodne
banke.
Banka je financijska
institucija koja je od Hrvatske narodne banke dobila odobrenje za rad i koja je
osnovana kao dioničko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj.
Banka i podružnica strane
banke, osim bankovnih usluga, može pružati i ostale financijske usluge, ako od
Hrvatske narodne banke dobije odobrenje za pružanje tih usluga i to:
-
kreditiranje, uključujući potrošačke kredite,
hipotekarne kredite, i financiranje komercijalnih poslova (uključujući
forfeiting),
Hrvatska narodna banka
izdaje banci, štednoj banci i podružnici strane banke odobrenje za rad.
Odobrenje za rad sadrži
odobrenje za pružanje bankovnih usluga.
Odobrenje za rad može
sadržavati i odobrenje za pružanje ostalih financijskih usluga.
Zakonom o deviznom poslovanju kojim je moguće
opisati protupravan rad i djelovanje tuženika na prostoru Republike Hrvatske,
sadržano u odredbama čl. 3., 7. 11, 55.
Nadalje, Zakon o zabrani
i spriječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti navodi;
I.
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)
Obavljanje neregistrirane djelatnosti je
zabranjeno.
Članak 3.
(1)
Pravna osoba
u smislu ovoga Zakona je: trgovačko društvo, zadruga, ustanova, odnosno druga
pravna osoba koja obavlja gospodarsku ili drugu djelatnost.
(2)
Fizička osoba
u smislu ovog Zakona je svaki pojedinac koji obavlja poslove koji spadaju u
djelatnosti slobodnog zanimanja, druge samostalne djelatnosti ili djelatnost
obra.
Članak 4.
Odredbe ovog Zakona odnose se i na pravnu i
fizičku osobu koja ima sjedište ili prebivalište izvan Republike Hrvatske, a
obavlja djelatnost na području Republike Hrvatske.
II.
OBAVLJANJE NEREGISTRIRANE DJELATNOSTI
Članak 5.
(1)
U smislu
ovoga Zakona obavljanjem neregistrirane djelatnosti smatraju se slijedeće
aktivnosti:
-
kad pravna
osoba obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar ili drugi
odgovarajući registar.
-
Kad pravna osoba nema zakonom propisane akte o
ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti
-
Kad fizička
osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili
prijavila poreznim tijelima
-
Kad fizička
osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje
registrirane djelatnosti
-
Kad
pravna ili fizička osoba obavlja djelatnost unatoč zabrani obavljanja
djelatnosti
Članak 6.
Pravna ili fizička osoba
koja omogući obavljanje neregistrirane djelatnosti iz članka 5. i 6. ovoga Zakona, jednoj ili većem broju osoba iz
članka 3. ovog Zakona sudionik je u obavljanju neregistrirane djelatnosti.
Tužitelj ističe – „da se
osporenim pojedinačnim aktima, ugovorima i javnobilježničkim aktima, grubo
vrijeđaju i ustavna prava tužitelja“. „U
Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i sa zakonom. Svatko je dužan držati se Ustava i prava i poštivati
pravni poredak Republike Hrvatske.“ (Član 5. Ustava RH).
Dakle, ukoliko se gleda
osnovni ugovor i poslovni odnos između stranaka ovog posla, tuženik je vršio
poslovanje bankovnih poslova na području Republike Hrvatske. Dakle, isti je
postupao kao banka na području Republike Hrvatske i kao rezultata rada davao je
kredite, isplaćivao iste, upisivao se u zemljišne knjige i provodio postupak naplate svoje tražbine odnosno naplatu danog
kredita iako ne posjeduje ni Zakonom
propisani OIB, a ni druge zakonom propisane uvjete za provedbu ovrhe.
Nesporno je dakle da je
tuženik poslovao kao banka na području Republike Hrvatske. Predmetna činjenica
je nesporna. Također je nesporno da je
isti trebao imati suglasnost i odobrenje Hrvatske narodne banke za obavljanje
predmetnih poslova kreditiranja na području Republike Hrvatske budući isto
proizlazi iz poslovanja ovrhovoditelja. Također je nesporno da je isti
trebao imati i otvorenu podružnicu na području Republike Hrvatske, a da isti to
nije učinio. Nesporno je da tuženik predmetnu dozvolu nema, odnosno da ju nije
imao u trenutku vršenja predmetnih poslova. Bez obzira što je novac bio uplaćivan
iz Republike Hrvatske i da su obrasci kredita dolazili iz Republike Austrije,
predmetni pravni posao vršen je na području Republike Hrvatske i smatra se da
je isti sklopljen i vršen na području Republike Hrvatske, pa se stoga treba
primjenjivati sve odredbe hrvatskih zakona, a oni određuju da upravo tuženik je
u obvezi zaprimiti predmetnu dozvolu, odnosno zatražiti je.
Takva odredba je jasna
jer upravo centralna banka štiti domaće bankovno tržište i njegove poslove kako
bi bio red i kontrola na domaćem financijskom tržištu. Puštanjem da svako može
doći na područje druge države bez dozvola za rad, dopušta se financijski nered,
nestabilnost domaćeg bankovnog tržišta i samim tim nesigurno financijsko
poslovanje uz vođenje parabankovnih sistema. Takav način poslovanja je strogo
zabranjen i mora biti kontroliran. Upravo gore citirani zakonski tekstovi i
navedeni članci zakona jasno ukazuju na navode tužitelja.
Ukoliko je točno, a isto
je nesporno, tuženik je protivno propisima Republike Hrvatske i unatoč
zabranama obavljanja financijskog poslovanja bez potrebnih dozvola, vršio poslovanje bankovnih usluga.
Članak 322. Zakona o obveznim odnosima navodi da
je Ugovor koji je protivan Ustavu Republike Hrvatske, prisilnim propisima ili
moralu društva ništetan je.
Budući da se ovdje radi o kreditnom ugovoru isti mora biti u skladu s odredbama
zakona koji određuje sam posao kredita i načina rada.
Budući da za vrijeme
poslovanja tuženik nije imao odobrenje, dozvolu Hrvatske narodne banke za
davanje kredita na području Republike Hrvatske, niti je imao podružnicu upisanu
Sudski registrar Republike Hrvatske, isti nije ni mogao poslovati, te je isti
ugovor prividan i ništetan, te ne
proizvodi pravni učinak od trenutka njegovog nastajanja, odnosno ugovorene
radnje iz ništetnog ugovora ne polučuju učinak. Kako isti ne polučuje učinak,
tada ugovor po sili zakona nestaje, poništava se i to ex tunc, od dana
nastajanja. Samim time je i vođenje postupka od strane tuženika ništetno, kao i
ugovor, odnosno iste nema aktivno legitimaciju za vođenje ovršnog postupka, pa
slijedom istog cjelokupni ovršni postupak se vodi temeljem ništetnog ugovora.
Sklapanj ugovora nije sudjelovala druga
ugovorna strana, nije bilo prisutnog sudskog tumača pri ugovora, nije bilo
punomoćnika, itd.). Samim time
tuženik nema aktivnu niti inu drugu legitimaciju za vođenje bilo kakvih ovršnih
postupaka na području Republike Hrvatske, na temelju ništetnih i nepostojećih,
protuzakonitih i protuustavnih akata, pa je samim time i ovrha broj OV-____________ u cijelosti ništetna. Osim toga, označeni ovršni postupak broj OV- ____________ pokrenut je s naznakom da ovrhu pokreće ovrhovoditelj Odvjetnički
ured H.Ž., te se u korist tog Odvjetničkog ureda na nezakonit način i
isplaćuju sredstva. Ta činjenica nije točna. Odvjetnički ured H.Ž. nije, i ni na koji način ne može biti ovrhovoditelj u čiju korist se sredstva
uplaćuju.
Ugovori i akti koji su
protivni Zakonu i Ustavu Republike Hrvatske, ništetni su ex tunc, tj. od dana njihovog nastajanja, pa su samim time i
ništetne sve kasnije provedene radnje koje se temelje na takvim ništetnim i
nepostojećim aktima.
Dokaz; potvrda HNB i potvrda Ministarstva
financija RH
Zakon o izmjeni i dopuni Zakona o potrošačkom kreditiranju (NN 102 od 22.rujna
2015.)
Slijedom rečenog ugovori
i akti protivni Zakonu i Ustavu Republike Hrvatske ne proizvode pravni
učinak. Nezakonite i neustavne akte niti
ne treba posebno utvrđivati ništetnim, isti su već ništetni činjenicom da su sastavljeni
izvan zakona i propisa RH, pa se dakle ni na koji način ne mogu legalizirati i
proglasiti valjanim, jer ono što nije po Zakonu i Ustavu RH, niti ne postoji, i
nema pravni učinak. (Ustavni sud RH).
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačkom kreditiranju (»Narodne
novine«, br. 75/09., 112/12., 143/13., 147/13., 9/15. i 78/15.) propisuje:
Čl. 19. j (1) Ako je ugovor o kreditu sklopio vjerovnik,
odnosno kreditni posrednik koji nema odobrenje za pružanje usluga potrošačkog
kreditiranja, odnosno za posredovanje pri potrošačkom kreditiranju, ugovor je
ništetan. Zakon je objavljen u Narodnim novinama broj 102 dana 22. rujna 2015. godine i stupio je na snagu dana 30. rujna 2015.
godine.
Člankom 19.k. istog
Zakona navedeno je „(1) Ako se radi ostvarenja tražbine iz
ugovora o kreditu s međunarodnim obilježjem vodi ovršni postupak protiv
potrošača koji je podnio tužbu radi utvrđenja ništetnosti, sud će, na prijedlog
ovršenika, odgoditi ovrhu do pravomoćnog okončanja postupka radi utvrđenja
ništetnosti, ne ispitujući postojanje drugih zakonom propisanih pretpostavki o
odgodi ovrhe na prijedlog ovršenika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka ovrhovoditelj ne može uvjetovati
odgodu ovrhe davanjem jamčevine.
(2)Prijedlog za odgodu
ovrhe prema ovom Zakonu potrošač kao ovršenik može zatražiti neovisno od toga
je li podnio prijedlog za odgodu ovrhe u ovršnom postupku koji je u tijeku na
dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
„Vlada Republike Hrvatske
u svojem Prijedlogu upućenom Saboru RH, a radi rješavanja ovog kompleksnog
pitanja, i u svrhu obustave dolažija i nezakonitih ovrha, istakla je da je s ciljem zaštite potrošača i
tržišnih konkurenata od nesavjesnog poslovanja osoba koje nemaju odobrenje za
pružanje usluga potrošačkog kreditiranja, odnosno posredovanja pri potrošačkom
kreditiranju člankom 1.Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o potrošačkom
kreditiranju (Narodne novine, broj 102/15, u daljnjem tekstu: ZID ZPK/15), koji
je stupio na snagu 30. rujna 2015. godine, između ostalog, u Zakonu o
potrošačkom kreditiranju (Narodne novine, br. 75/09, 112/12, 143/13, 147/13,
09/15 i 78/15) dodana glava IV.b i članak 19.k. Odredbom članka 19.k stavka 1.
Zakona o potrošačkom kreditiranju (Narodne novine, br. 75/09, 112/12, 143/13,
147/13, 09/15, 78/15 i 102/15, u daljnjem tekstu: ZPK) propisano je da će sud na prijedlog ovršenika/potrošača, protiv kojeg
se vodi ovršni postupak radi ostvarenja tražbine iz ugovora o kreditu s
međunarodnim obilježjem, odgoditi ovrhu do pravomoćnog okončanja postupka radi
utvrđenja ništetnosti ne ispitujući postojanje drugih zakonom propisanih
pretpostavki o odgodi ovrhe na prijedlog ovršenika, ako je ovršenik podnio
tužbu radi utvrđenja ništetnosti navedenog ugovora.
U tom slučaju ne
primjenjuju se pravila o pretpostavkama koje trebaju biti
ispunjene za prihvaćanje
ovršenikovog prijedloga za odgodu ovrhe, kao ni pravila o davanju
jamčevine određena općim
propisom kojim se uređuje ovršni postupak, dok
iz stavka 3. članka
19.k ZPK-a nedvojbeno proizlazi da se prijedlog za
odgodu ovrhe propisan tim člankom može podnijeti i u onim ovršnim postupcima
koji su u tijeku na dan stupanja na snagu ZID ZPK/15.“
Pravne osobe/financijske
ustanove sa sjedištem u Austriji pod skupnim nazivom austrijske RBA i
Posojilnica zadruge trebale su
poslovati, obavljati djelatnost sukladno odredbama hrvatskih propisa, a što je
u ovom slučaju nadležna zakonska regulativa Zakon o bankama i Zakon o kreditnim
ustanovama, uz primjenu Zakona o deviznom poslovanju i Zakona o zabrani i
sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti. Budući da isti nije zadobio
dozvolu niti je tražio
dozvolu/suglasnost za obavljanje poslovanja svoje djelatnosti u Republici
Hrvatskoj, a sve kako bi mogao osnovati podružnicu, isti je nesporno radio
protuzakonito. Protuzakonitost, odnosno postupanje suprotno odredbama
zakona/propisa Republike Hrvatske uzrokuje
ništetnost ex tunc, a samim time
poništavanje predmetnih pravnih radnji, ugovora, akata, itd, koje se prema sudskoj praksi,
odlukama Ustavnog suda RH, ne samo da smatraju ništetnima, već i nepostojećima,
s obzirom na nedostatak pravnog legitimiteta tuženika kao ovrhovoditelja na području Republike Hrvatske, kao i na
činjenicu da su ugovori kod javnog bilježnika ovjereni bez prisusustva druge
ugovorne strane i bez potrebne solemnizacije i nadovjere (legalizacije akta (ugovora
o kreditu sklopljenog sa stranom osobom).
Samim time tuženik nije
bio ovlašten, nije ovlašten, niti je aktivno legitimiran, provoditi ovrhu na području Republike
Hrvatske na temelju takvih ništetnih i nelegalnih javnobilježničkih akata koji
prema tome, po načelu legaliteta (bez Apostilla) nemaju niti svojstvo ovršnosti, tim više jer tužitelj
nije sa tuženikom načinio solemnizirani ugovor o kreditu u skladu sa odredbama
Zakona o javnom bilježništvu, te isti stoga niti ne može imati svojstvo ovršne isprave radi bitnih zakonskih
nedostataka.
“. „U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i sa zakonom. Svatko je dužan držati se
Ustava i prava i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.“ (Član 5. Ustava
RH).“
Na ovakvu ništetnost po
službenoj dužnosti pazi sud koji vodi postupak. U postupku koji se vodio sud
koji je donio rješenje o ovrsi, pazi sud po službenoj dužnosti radi li se o
ništetnosti ili ne, odnosno je li banka-ovrhovoditelj imala predmetnu
suglasnost i samim time je li predmetni ugovor i akt, odnosno poslovanje koje
je određeno tim ugovorom u skladu sa propisima Republike Hrvatske. Ako tuženik nije imao, a iz priložene
isprave se jasno vidi da nije imao suglasnost, niti ju je tražio od strane HNB
koja mu mora odobriti poslovanje na području Republike Hrvatske, tada je ovakav
pravni posao ništetan i ne može se provoditi ovršni postupak, te je ovrha
nedopuštena.
Dokaz; preslika potvrde
HNB, Zakoni i Ustav RH
Dakle, isprava na temelju
koje je donešeno rješenje nije ovršna isprava/iz predmetnog razloga ništetnosti
posla i samim time ugovora, te ima nedostatak promašene aktivne legitimacije
ovrhovoditelja, slijedom istog ništetna
isprava i ništetni posao ne mogu steći ovršnost, tuženik na temelju ništetnosti
nije mogao tražiti ovrhu predmetnim ugovorom i aktom, i na temelju pravnog
posla koji nije legaliziran, a kao posljedica toga nisu ispunjeni uvjeti za
provedbu ovrhe, a to je valjanost posla na temelju kojeg je provedena ovrha.
Sam javni bilježnik koji
je sačinio predmetnu ovršnu ispravu i izovjeravao svu potrebitu dokumentaciju,
bio je u obvezi provjeriti i utvrditi je li tuženik u posjedu predmetne
suglasnosti HNB-a odnosno je li od strane tuženika u Republici Hrvatskoj
osnovana podružnica. Također je ovršni
sud trebao u trenutku pokretanja ovršnog
postupka utvrditi postojanje predmetne potvrde/suglasnosti budući je predmetna
suglasnost osnov za valjanost, provedbu ovrhe. Sud i javni bilježnik
propustili su to učiniti.
Slijedom rečenog ugovori
i akti protivni Zakonu i Ustavu Republike Hrvatske ne proizvode pravni učinak,
niti mogu biti temelj i osnov ovršnog postupka, budući se ovršni postupak nije
smio niti voditi iz gore navedenih žalbenih razloga. Sud predmetne činjenice
treba uzeti u obzir po službenoj dužnosti. Nezakonite i neustavne akte niti ne
treba posebno utvrđivati ništetnim, isti su već ništetni činjenicom da su
sastavljeni izvan zakona i propisa RH, pa se dakle ni na koji način ne mogu
legalizirati i proglasiti valjanim, jer ono što nije po Zakonu i Ustavu RH,
niti ne postoji, i nema pravni učinak. (Ustavni sud RH).
Tužitelj također ističe
bitan procesni nedostatak u postupcima koje je vodio tuženik na području RH, a to je nedostatak međunarodne punomoći
opunomoćeniku koji zastupa tuženika u parničnim i ovršnim postupcima, kao i
nedostatak zakonom propisane nadovjere (Apostille) na ugovorima sklopljenim
između fizičke osobe sa hrvatskim državljanstvom, i strane pravne osobe sa
sjedištem u Austriji. Sukladno Zakonu RH, kao i Zakonu o javnom
bilježništvu, isprave koje nisu potpisane na propisan način, ne polučuju pravni
učinak, a radnje koje su provedene po opunomoćeniku koji nema zakonom propisane
isprave, nemaju pravnu valjanost.
Dakle, kako je tuženik
vršio poslovanje davanja kredita bez valjanog odobrenja, odnosno isti je
poslovao protivno propisima Republike Hrvatske, sklapajući poslove kreditiranja
bez dozvole
Slijedom rečenog tužitelj
traži od naslovnog suda da donese slijedeću:
P R E S U D U
I.Utvrđuje se da su ništetne slijedeće isprave:
-
Ugovor o jednokratnom kreditu od ___________., broj
stranke:__________ broj računa ____________
-
Javnobilježnički akt – Suglasnost o zepljeni broj OV-_________. od ___________. godine ovjereno kod javnog bilježnika Ivan Adžija.
te se utvrđuje da isti ne
proizvode nikakve pravne učinke od trenutka nastajanja.
II. Nalaže se FINI – Financijska agencija da bez
odgode, temeljem ove Presude oslobodi sva
zaplijenjena novčana sredstva na računima tužiteljice ________________ temeljem Suglasnosti o zapljeni broj OV-_____________________. od __________ ovjereno kod javnog bilježnika Ivana Adžije.
III.Tuženici su u obvezi nadoknaditi
troškove ovog postupka u roku 15 dana pod prijetnjom ovrhe.
U Zagrebu, __________________ TUŽITELJICA
Nudimo kredite od $ 5000 do $ 900.000. Uz punu pravnu dokumentaciju o financiranju, kao i odobravanje i licenciranje akreditiranih sredstava klijentima u roku od 3-5 radnih dana.
OdgovoriIzbrišiTeški zajmovi,
Osobni zajmovi,
Poslovni krediti
Zajam za zajednički pothvat
Studentski kredit,
kredit za automobil,
Građevinski krediti,
premošćivanje kredita,
Osobni zajmovi,
Hipotekarni krediti, E.T.C
Ljubazno nas kontaktirajte na: freedomfinancialnetwork2019@gmail.com